fredag 12 februari 2010

Min resa

[Viveka]
Jag har hittils inte skrivit så mycket här, jag har helt enkelt inte känt mig mogen. Det har varit så otroligt mycket känslor och intryck här och jag har till 100 procent gått in i upplevelsen.

Nu skulle jag gärna vilja börja dela med mig av mina upplevelser här nere men jag tror inte att det räcker med att börja berätta från när vi kom ner hit, resan är så mycket längre än så. Den här resan som för mig är större än jag någonsin tänkte mig från början, startade för väldigt många år sedan.
För er som vill ha lite mer fakta om vad vi gör under dagarna hänvisar jag till Fredriks inlägg han gör det så bra. Jag kommer att portionera ut min berättelse lite i omgångar, välkommen att följa med.

Vi hade fått beskedet av läkaren på IVF kliniken att det inte var någon mening för oss att göra fler försök att bli gravida. Det var helt fruktansvärt att få höra att det inte finns något hopp, jag kommer aldrig att föda fram något barn, jag hade verklingen varit helt fokuserad och trott på att det skulle bli barn till slut om jag bara stod ut med de – för mig- fruktansvärda ivf behandlingarna.
Det kändes som ett svart hål öppnade sig och jag föll,föll och föll. Min kropp var helt slutkörd då jag för att stå ut med behandlingarna hade flytt in i mitt arbete som var det enda just då som gav mig någon glädje och kraft. Jag hade säkert behövt lite mer vila men det kändes inte som ett alternativ om jag skulla klara av att genomföra behandlingarna.
På samma gång som det var ett tufft besked som läkaren kom med kände jag lättnad , inga fler förskräckliga hormoner som spökar och inga fler läskiga sprutor.

Det jobbiga var ju att vi ville bilda familj, att vara barnlös kändes inte som ett alternativ.
Adoption kändes fortfarande inte helt självklart men tanken hade börjat slå rot och vi gifte oss ganska hastigt sensommar 2006 för vi visste att gifta var man tvungna att vara om man ville adoptera. Jo vi tycker väldigt mycket om varandra oxå och det var ju även det ett skäl så gott som något.

7 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig, så jag får lära känna dig igen :)
    *kram*
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Mina kära vänner!
    Tack för allt vi kan ta del av det är som en spännande bok.Vilken upplevelse som ni är med om nu med er käre lille Rasmus.
    Må så gott massor av varma kramar från ett vintrigt Götet.
    Nettan och Janne

    SvaraRadera
  3. Så fint att få läsa detta , väntar med spänning på mer.Hoppas att ni har det bra och det ser det verkligen ut som om ni har Synd bara att ni är så långt borta ,särskilt kommer vi att sakna er om lördag. Kramar från Jens och Vivi-Ann.

    SvaraRadera
  4. Tack för att du ger oss möjlighet att följa med på resan ända från början.Det känns som om man får lära känna dig på nytt. Många många kramar från Elisabeth
    ps Rasmus är så söt så söt! ds

    SvaraRadera
  5. Hej Viveka, va kul att du känner att du orkar dela med dej av hur du upplever/upplevt det.
    Själv tyckte jag aldrig att det var "hastigt" som ni gifte er - det fans liksom inte att ni INTE skulle göra det! =)
    Lovar skicka bilder på kusin sara och kankse till och med på faster malin snart - kan itne lova att de e bra med det är folk på dem som efterfrågades!
    Kram till er alla från faster malin (usch kom o tänka på hon den sura tant malin i Vita stenen....)

    SvaraRadera
  6. Ryser när jag läser... att falla är svårt, riktigt svårt. Sen vi är små leker vi mamma, pappa, barn. Vi vet hur vi "ska" leva. Så tar livet oss ut på andra vägar som vi inte har lekt & därför inte är förberedda på. Hur ska vi då veta hur vi ska reagera & agera? Falla är mänskligt när mattan rycks bort under fötterna på oss. Det är skönt & kul att du rest dig! Trivs att ha dig här. Tänk vilket äventyr livet nu ger oss. Inte alltid lätt, men fantastiskt ändå. Ses

    SvaraRadera
  7. Följer eran fantastiska resa varje dag.Det känns så härligt Viveca att vi kan dela våran glädje med varandra igen.Ser fram emot att läsa din resa framåt.Hoppas att dina magproblem kommer att lösa sig.Ha det så bra och njut av att vara tillsammans.Kramar Yvonne

    SvaraRadera