lördag 20 februari 2010

Min resa del 2

[Viveka]
Vi ställde oss i kö på två adoptionsbyråer och gick kurs och blev utredda. Sakta men säkert började känslorna hänga med på att detta var rätt väg. Vi hade flera länder i tankarna men en del gick bort för att vår ålder inte passade med landets krav och en del länder gick bort för att väntetiderna kändes för långa.
Första gången Kenya kom på tal tänkte jag att åhh det hade varit nåt för oss om inte vistelsetiden i landet varit så lång, c:a 6 månader!! Det kändes ju helt omöjligt, vad gör jag med företaget? Hur ska Fredrik kunna ta ledigt? Vad gör vi med huset? ?
Fördelen som jag såg då var att vi bara efter c:a tre månader efter vi skickat papprena kunde resa ner och träffa vårt barn. Vi såg på bilder från barnhemmet på så fantastiskt fina små barn och längtan växte samtidigt som oron låg på lur, varför skulle detta lyckas när våra andra försök att bilda familj misslyckats. Det kändes som ett så fantastiskt stort projekt och mitt självförtroende var verkligen inte på topp.
Men jag har en väldigt stark man vid min sida och för den delen även en väldigt bra terapeut.
Jag började träna ordentligt igen och det styrkte mig något enormt. Oron började skingras och fokus lades om.
Vi började ställa oss frågan: Om det skulle gå att göra detta, hur skulle vi göra då?? Kan jag ha någon som håller i gång företaget under tiden jag är borta, kanske Fredrik kan ta tjänstledigt, vi kanske kan hyra ut huset, sommarstugan?? Tankarna snurrade.Går inte det mesta egentligen att lösa om bara viljan är stark!?

Vändpunkten kom på sensommarn 2008 när vi fick besked om att vi kommit fram i kön för att skicka papper till Taiwan. Väntetiden i landet var lång och när man väl fått barnbesked var man tvungen att vänta i Sverige en längre tid innan man fick åka och träffa barnet. Det kändes som en olidlig pina att veta om att mitt barn finns någonstans på andra sidan jorden men jag får inte komma till det. Det var då jag kände att Kenya var det land mitt barn kommer ifrån,egentligen hade jag känt det en längre tid men nu föll alla bitar på plats, resten får vi bara se till att lösa. En sådan tur att min fantastiske man tyckte detsamma Det enda kruxet nu var att vi behövde varit gifta i tre år, suck.... Vi får vänta in 5 augusti 2009.

6 kommentarer:

  1. Ja allt går allt lösa, det är bara att släppa alla invanda mönster och se möjligheter iställer för hinder. Ni är ett himla gott exempel på det.
    Lotta

    SvaraRadera
  2. Även om vi ses ofta skapas det sällan tillfällen att prata om detta. Tack för att du delar med dig här.

    SvaraRadera
  3. Vivika & Fredrik, tack för era fina ord och beskrivningar om hur era dagar är. Känns såklart spännande och fint att få dela er vardag... och lejonen, tänk att ni bara bor ett par kilometer bort (eller läste jag fel) från parken, cool. Härligt! Hälsa på dem ofta! Det ser väldigt fint ut på bilderna, jag är glad att ni fick den nya våningen. Jag ska hälsa er så gott ifrån kusin Sara som vägrade snökaos och tog sig från STHLM till västkusten under helgen. Hon tänker oxå mycket på er och undrar hur ni har det. Vivan, som vvnaligt delar jag många tårar med dig. TACK!! Puss från Kickie

    SvaraRadera
  4. Jättegrattis till er båda från Vivekas faster i Skåne. Vilket äventyr ni gett er in på! Och vilken utdelning ni fick.Vi önskar er all lycka hela familjen. Anna med hela familjen är här och letade fram er blogg åt mig, så nu kan vi följa er i fortsättningen. Jan hälsar.
    Kramar till er alla tre
    Gertrud

    SvaraRadera
  5. Kommer några tårar när jag läser vad du skriver Viveca.Jag är så glad att du kan dela med dig av din resa.Att prata om det som varit eller är svårt gör att man känner en lättnad inombords.
    Var rädd om er och njut av tiden.Kramar Yvonne

    SvaraRadera
  6. Tack för del 2 av din resa!
    Vi har visserligen följt den från början , men det är fint att få läsa om den.Kramar från Jens och Vivi-Ann.

    SvaraRadera