tisdag 5 januari 2010

Nairobi Java house

[Fredrik]
Idag har vi träffat Minna og Jeppe som har lilla Silja. Minna och Jeppe kom till Kenya två dagar innan oss så vi har
ungefär samma funderingar och frågeställningar, på våra barns utveckling och på livet i övrigt här i Nairobi. Vi hade en "hyggelig fika" på Java house på Ya-Ya Center. Silja och Rasmus har både haft sitt första år på samma barnhem, det verkar som
om dom kände igen varandra när vi möttes, men det är svårt att uttolka om det verkligen var så. Java house är ett populärt café för flera adoptiv föräldrar, möjligen för det känns lite västerländskt, klassiskt modernt cafe´med bra utbud samt humana
priser kan vara en förklaringen till populariteten.

Rasmus är nu väldigt tydlig med när något inte passar honom, exempelvis ibland när maten han äter tar slut, han skriker och gråter, han vill ha mer och är nästan otröstlig, detta hända på Java house. Efter hans fruktblandning fick han de sista av pappas tonfisk-smörgås. Det var ganska mycket kvar som han glupskt åt upp. När det var slut, så ja... då skrek och grät han.
Pappa gjorde en avledningsmanöver och tog upp honom i famnen för att utforska loggan till Java house, tämligen pedagogisk med ögon, näsa, mun. Strax efter då gråten stillnat kom de fram en kvinna till oss, hon tyckte Rasmus var "qute" och undrade varför jag bar honom. Blev osäker på vem hon var men förklarade lugnt att jag och Viveka är här för att adoptera honom varpå hon svarade:- varför inte adoptera hennes barn? Ja, jag var ju säker på att jag missförstod henne, men efter lite mer konversation så menade hon allvar - hon var fattig och ville att någon skulle ta hand om hennes barn! Jag kände att jag var tvungen att avbryta och förklarade att jag inte visste hur jag skulle hjälpa henne, och gick tillbaka till vårt bord. Hon kom tillbaka efter en liten stund och vad vi förstod återigen ville ha hjälp med att vi, eller någon, skulle adoptera hennes barn.
Ja, oerhört tragiskt och hjärtskärande med den Kenyanska fattigdomen så nära inpå. Det är med delade känslor, så här efteråt, att vi samlat förklarade endast det vi visste, att man måste gå via den juridiska system om man vill låta sitt barn bli adopterat. Vi vet heller inte om hon verkligen förstod betydelsen att att adoptera bort sina barn, hoppas att att allt var ett missförstånd...

6 kommentarer:

  1. Tusind tak for 'hyggelig fika' i dag!:-) Vi er glade for, at vi nu ved, hvad det vil sige at fika, og vi ser frem til at fika noget mere i fremtiden!;-)

    SvaraRadera
  2. Tjena Fredrik med familj!

    Jag fick veta via LinkedIn att ni har en blogg. Jag gick in och kollade på alla kort och kommentarer som ni har skrivit. Helt fantastiskt kul! Ulrika och barnen är på vinterlov i Trollhättan så jag har inte kunnat visa henne ännu.

    Jag kommer att visa henne direkt hon och barnen kommer hem.

    Ett stort grattis till en fantastisk grabb, Rasmus.

    Varma hälsningar
    /Bengt

    PS här är det -12 och blåsigt med lite snö, snackade med farsan i värmland nyss och de har -25. DS

    SvaraRadera
  3. Hejsan på er, nere i värmen! Varje dag öppnar vi er blogg för att läsa om er otroliga resa -både inre och yttre. Vi är så lyckliga över att få se bilderna, och Saga hänger över datorn för att få se den lilla "bebisen" :-) Firade jul i Sollefteå och mellanlandade i Sthm innan hemfärd till nyår. Skillnaden på temperaturen var 25 grader (-28 utanför Sollefteå till -3 i Sthlm. Helt otroligt:-D. Annars flyter allt på här i Götet. Kramar till hela familjen från oss! Peter Pernilla och Saga

    SvaraRadera
  4. Tjena på er

    Här kommer en snöig hälsning från Vaxholm. Skillnaden mellan Kenya och Sverige?? Vi har ung -20 grader nu. Ursäktar att jag inte skrivit tidigare, jag har legat däckad i "le grand Nöff" influensan, bland de värre jag haft. Nåväl va kul att ni är framme och att ni har fått rå om Rasmus så tidigt, med tanke på hur ni har kämpat, och vilken tid det har tagit trodde jag att det skulle ta lite längre tid för er att få hem honom. Det verkar vara ett riktigt äventyr som ni har gett er in i 7-12 månader i Kenya, coolt... Men jag måste säga att det är lite få bilder på Rasmus, ni kan väl lägga upp några där man ser hur han ser ut?? Om ni inte vill lägga upp dem på bloggen skulle det vara trevligt om ni mailade några. Ni får ha det så bra och alla i familjen Kempe hälsar och Nova längtar efter en lekkompis ;-)..

    SvaraRadera
  5. Hej Viveka och Fredrik,
    Förstår att det känns hjärtskärande i situationer som ni beskriver. Det är i alla fall den känslan jag hade med mig hem från Indien. Det är så många som behöver hjälp och man känner sig så maktlös....usch....ingen rolig situation.

    Här i Gbg är det annars riktigt vitt och kallt. Det har varit -12 grader på dagen. I natt stängdes E6:an pga av halt väglag. Jag kan väl tänka mig att ni har svårt att föreställa er snökaos på vägarna just nu :-)

    SvaraRadera
  6. Ja det lär ju inte vara första och enda gången ni får den frågan tyvärr. MEN kul att ni lär danskarna att fika och att ni är i samma läge. Skönt att inte vara ensamma med samma frågor kan jag tänka.
    Ska hälsa så gott från lilla mamma som äntligen fattat att hon numera kan titulera sig FARMOR!!! hon har ju inget eget konto (än...) så hon kan inte lämna kommentarer - men det ska vi nog snart ändra på! Men hon hälsa att hon är inne på bloggen så ofta hon kan. KAn även meddela att jag och Sara kommer att inom den närmaste framtiden bli bredbandsuppkopplade!!! Äntligen så då kan Sara och ni facebooka och blogga och chatta och skypa och så kan jag komma åt datorn in emellan...! KRam på er så länge

    SvaraRadera